Jak zmniejszyć apetyt

jak obniżyć łaknienie

Autor zdjęcia: www.flickr.com/photos/geekdreams

Odchudzanie w teorii wydaje się brutalnie proste, wystarczy że ograniczysz ilość spożywanych kalorii i już zaczynasz chudnąć, kompletna łatwizna… Pojawia się jednak jeden mały problem, Twój żołądek zaczyna uparcie protestować takie rozwiązanie do momentu aż skapitulujesz.

Ironicznie, jeśli Twój organizm poczuje że dostarczasz mu zbyt mało jedzenia (nawet jeśli będziesz robił to z własnej woli), natychmiast przestawi się w tryb obronny produkując hormon wywołujący uczucie głodu. Jednak pomimo tego, że nasza natura jest przeciwko jakiejkolwiek diecie, wcale nie oznacza że jesteśmy na straconej pozycji. Spróbuj zastosować kilka poniższych wskazówek, być może dzięki nim uda Ci się oszukać swój żołądek i zaczniesz wreszcie chudnąć bez cierpienia.

BiałkoNie wszystkie kalorie mają taki sam wpływ na to jak szybko poczujesz sytość. Dla przykładu spróbuj najeść się samym mięsem, a następnym razem samymi ciastkami – czy w obu przypadkach poczujesz się pełny równie szybko i czy tak samo długo będziesz najedzony? No właśnie. Zbyt dużo węglowodanów i niewystarczająca ilość białka w diecie są najczęstszym powodem otyłości. Wprowadź do swoich posiłków więcej produktów bogatych w białko (np. jajka, chude mięsa, naturalne jogurty), a po każdym daniu będziesz znacznie dłużej czuł się syty.

Błonnik – Zaraz po tym jak trafi do żołądka zwiększa swoją objętość, świetnie go wypełniając, jednoczenie zawiera niewiele kalorii. Błonnik powoduje również, że jedzenie przesuwa się znacznie wolniej przez układ trawienny, dzięki czemu będziesz czuł się najedzony znacznie dłużej. Bogatym źródłem błonnika jest większość warzyw, owoców i zbóż.

Orzechy – Wydają się wyraźnie zmniejszać apetyt, jednocześnie są bogate w białko i zdrowe tłuszcze. Jedzą chociaż kilka orzechów przed każdym posiłkiem nie będziesz zasiadał do stołu głodny jak wilk, dzięki czemu zjesz mniej.

Ocet jabłkowy – Stosowanie go wydaje się pozytywnie wpływać nie tylko na zdrowie ale i na utratę zbędnych kilogramów. Wiele ludzi twierdzi również, że zmniejsza apetyt. Ocet jabłkowy jest bardzo często stosowany w Japonii jako przyprawa, ze względu na swoje walory smakowe.

Zielona herbata – Powołując się na niektóre badania naukowe, regularne picie zielonej herbaty poprawia zdolność organizmu do wykorzystywania tłuszczy, co najczęściej przekłada się na lepsze samopoczucie i więcej energii w ciągu dnia.

Kontroluj swoje otoczenie – Trzymając przekąski lub słodycze w zasięgu wzroku znacznie zwiększasz prawdopodobieństwo, że zgłodniejesz i zjesz je. Staraj się również unikać kupowania produktów których nie powinieneś jeść, najlepiej załóż że cokolwiek kupisz będzie przez Ciebie zjedzone. Z doświadczenia wiem, że znacznie łatwiej odmówić sobie kupienia czegoś w sklepie, niż później powstrzymać się od zjedzenia tego.

Jedz z mniejszych talerzy – To może brzmieć trochę dziwnie, jednak takie podejście może mieć istotny wpływ na to czy będziesz czuł się najedzony po posiłku. Jedzenie zbyt dużych porcji jest najczęściej spowodowane psychicznym nastawieniem, a nie faktem tego że Twoje ciało potrzebuje akurat takiej ilości pożywienia. Zmieniając talerz na mniejszy, zmniejszysz jednocześnie porcje jedzenia, ale nie ilość pustej przestrzeni na talerzu. Twój mózg widząc pełny talerz, powinien być równie usatysfakcjonowany co po bardziej obfitym posiłku.

Ćwicz – Brak ruchu sprawia że Twój organizm z czasem się zakwasza, co najczęściej objawia się zwiększoną ochotą na słodycze. Choć trochę ruchu sprawi, że Twój apetyt zmniejszy się na pewien czas. Dodatkowo ćwiczenia świetnie wpływają na samopoczucie oraz obniżają poziom stresu, które często wywołują chęć do jedzenia.

Podsumowując, jak widzisz wcale nie trzeba przechodzić przez męki żeby jeść mniej, wystarczy kilka zmian i problem nadmiernego apetytu przestanie istnieć. Jeśli nie masz ochoty zbytnio kombinować, wypróbuj przynajmniej pierwsze dwa punkty, możesz dużo zmienić bez żadnego wysiłku.